2018(e)ko abuztuaren 4(a), larunbata

Calaceite eta San Anton herrixka iberikoa

Gaurko ibilbidea berriz ere ondarearekin zerikusi duena da. Batetik Aragoiko Calaceite herri bisitatuko dugu eta ondoren San Antonio herrixka iberikoa. Ibilbide laburra baina historiaz beterikoa.
Udan egiten bada, erne izan beroarekin.

Ibilbidearen xehetasunak wikiloc-en

Powered by Wikiloc
San Antonio herrixka iberikoaren bideoa:


Ibilbidea
Gaurko txangoaren hasiera Calaceitetik Cretas herrira doan errepidearen hasieran izango dugu A 1413 hain zuzen ere. Bidegurutzetik gertu aparkatzeko leku batzuk daude eta.
Bisitaren aurreneko zatia, baina ordua edo beroaren arabera alda daitekeena, herrira egiten dugu. Beraz errepidetik bidegurutzera bueltatu eta eskuinetik N420tik metro batzuk ibili, ezkerretik abiatzen den kalea hartzeko. Handik Udaletxera gerturatzeko. Udaletxeko enparantza, nola ez ba, Espainiako izena darama. "El edificio del Ayuntamiento. Obra datada en 1609 en cuya planta baja se sitúa la lonja y la antigua cárcel, mientras que en la planta noble está el Salón de Plenos con un interesante crucifijo de madera del Santo Cristo; cabe destacar en la segunda planta la típica galería con arquillos de medio punto.La plaza de España o el sitjar de los silos, se trata del lugar de reunión de los habitantes de la población. Antiguamente bajo los porches se hacían asambleas, se ajusticiaba a los presos y se realizaba el mercado"
Arras polita da eta gomendagarria litzateko hotelean sartzea, gutxienez zoruan dauden olioa biltzeko eduki-ontzi edo dolareak ikusteko.

 Udaletxea
 Hotela eta barruan dolareak ikusgai
Herrirako bisita laburra egingo dugu gaurkoan, San Antonio herriskara igo nahi dugulako. Halako informazioa ematen digute wikipedian herriaren inguru:
"El pueblo de Calaceite se encuentra situado en la carena de una loma que forma la divisoria de aguas entre el río de Algars y el Matarraña, en el cual sobresalen los cerros de San Antonio, de San Cristóbal y del Castillo. El núcleo más antiguo se formó alrededor del antiguo castillo, del cual no quedan restos visibles, donde se edificó también la primitiva iglesia de San Pedro, parece ser que en el mismo lugar donde se encontraba la antigua mezquita.
En 1132 Alfonso I de Aragón conquisto Calaceite a los árabes, los cuales volvieron a recuperarla hasta que la volvió a conquistar Ramón Berenguer IV en el 1149 con la ayda de Bernat de Cambrils, que rápidamente actuó como primer señor del lugar. Aunque parece ser que la conquista definitiva la realizó Alfonso II el casto entre 1168 y 1169. Heredaron los derechos señoriales de Bernat de Cambrils su hijo y su yerno Rollan de Cambrils y Dalmau Cañelles. El 1209 los señores de Cambrils retornaron sus derechos señoriales sobre Calaceite al rey Pedro II el católico, el cual los otorgó al obispo de Tortosa (Corona de Aragón).
En el 1271 la orden de Calatrava adquirió el dominio sobre Calaceite. La orden, con la finalidad de atraer nuevos pobladores a la villa, otorgó una interesante carta de población en la que se concedían una serie de derechos y privilegios y se constituía la base del futuro gobierno municipal."
Udaletxearen aldamenean dagoen arkupearen karrikatik gora egingo dugu
eta segituan eliza nagusia ikusgai izango dugu. Karrikatik jarraitu eta bidegurutzean etxe monumentala izango dugu. Arkupe txikiago bat duena.
 Apur bat aurrerago Maella karrika ederra ere bisitatzerik izango dugu.
Guk zuzen jarraituko dugu baselizatxoa ikusteko plazatxo txiki batetatik, eta bertze arkupedun etxea ikusteko.
Elizaren eraikinari buelta emango diogu San Antonioko atearen azpitik berriz ere udaletxe plazara bueltatzeko. Erreparatu San Antonio de Paduaren kaperatxo barrokoan.
Hoteleko tabernan sartuko gara dolareak ikusteko eta handik berriz ere kotxea aparkatutako lekura.
A 1413 errepidetik ibili beharko gara tarte batez. Hortaz kontuz izan berehun bat metro horietan.
Ezkerretik gorat abiatzen den pista hartuko dugu eta zuzenean, ongi ageri da norantza, mendi lepoan dagoen bidegurutzera iritsiko gara.
San Antonioko herrixka iberikora joango gara zuzenean, hortaz ezkerretik jarraituko dugu pista. Gero puntu berera itzuliko gara eta San Cristobal tontor eta baselizara igoko garelarik.
Pistaren bukaeran aparkaleku txikitxo bat dugu eta bertan topatuko dugu San Antonio herrixka iberikoaren informazio ohol nagusia.

San Antonio herrixka bi garai historiko ezberdinetan eraikia izan zen eta kristo aurreko berrehun urtearen inguruan bertan bizitzeari utzi zitzaion. Informazio osagarria Aragoiko ondare kulturalaleko ondasunen webgunetik jasoa, bertan duzue:

"El denominado Despoblado Ibérico de San Antonio, se sitúa en el término municipal de Calaceite (Teruel), a 2 kilómetros del pueblo, en el cerro de San Cristóbal. Contiene los restos de uno de los poblados ibéricos más importantes del Bajo Aragón turolense. El momento de ocupación se fecha entre los siglos V y VI a.C. y su destrucción y abandono hacia el siglo II a.C. Tuvo dos fases de desarrollo: una inicial, correspondiente a los siglos V y IV a.C, situada en la parte más elevada del cerro, y otra posterior, fechada entre los siglos III e inicios del II a.C.
El poblado se defendía por una muralla de sillares labrados de escaso espesor que data del siglo III a. C, una serie de torres de planta cuadrada o circular y un foso. Se conservan también restos de una pequeña alberca destinada a la recogida del agua de lluvia.
La distribución urbanística y las técnicas de construcción son comparables a la de otros poblados ibéricos de la zona,  que consistía en el trazado de una calle central a la que tienen acceso las diferentes dependencias, que suelen ser de planta rectangular, a ambos lados. Con posterioridad, la población se asentó en las laderas, por medio de terrazas y viviendas adosadas a la muralla.  Las casas se construían en tapial o piedra en la parte alta. En la parte inferior del poblado la roca está a distinta altura por lo que se concluye que estas casas contaban con dos pisos uno destinado a vivienda y un bajo que se usaba como almacén, bodega o cuadra.
El arqueólogo Juan Cabré inició en 1903 los trabajos de excavación de este yacimiento, que fueron constinuados por el Institut d´Estudis Catalans. Fue declarado Monumento Histórico-Artístico en el año 1931 y Conjunto de Interés Cultural en la categoría de Zona Arqueológica en 2003."
Herrixkaren bisita hasi aurretik bitxikeri batekin topo egingo dugu gardatxo batekin edo lagarto ocelado, Timon lepidus. Benetan ederra.



 Herrixkararen sarreran dorre sazi zirkularra eta ur biltegia ikusgai dira, baina gune altura igoko gara aurrenekoz.
Ezkerretik gora egitean, segituan etxe zaharren aurriak ikusgai ditugu nonahi. Gorago San Antonio baselizaren eraikina, berriena izanik, tente eta osorik dagoen bakarra erreferentzia dugularik.








Atzera begira San Cristobaleko tontorra ere ikusiko da eta ezkerretara Pandolseko mendizerra, gerra zibilean bertan izan ziren Ebroko gatazkaren guneak.








Norantza jarraituz erpin geodesikora iritsiko gara.





Aurrerago informazio gunea aurkituko dugu.



Tontorraren ertzera iritsi aurretik bertze informazio gunea izango dugu.



Hego Mendebaldeko behatokira iritsiko gara.


Gune estrategikoaren arrazoiak argi ikus daitezke alde honetan, harresirik gabe, naturak horma ederrak eskaintzen bai zizkien denfentsarako. 
Puntu honetatik aurrera ordea, harresiaren aztarnak ikusgai izango ditugu eta etxe ezberdinak eta karrikak ere.









Herrixkaren dorre handira iritsiko gara eta bere gibelean ur biltegia izango dugu.




Honela herrixkaren bisita bukatuko dugu eta hasierako puntura iritsi ere.
Pistatik jaitsi eta igoeran desbideratu garen bidegurutzera iritsiko gara berriz.
Oraingoan zuzen jarraituko dugu San Cristobal tontorrera eta izen bereko baseliza bisitatzeko.
Goian askaltokiak aurkituko ditugu eta txirrista batzuk ere.

San Cristobal baselizaren inguruko informazioa: "Ermita de sillería de grandes dimensiones situada en la cima del cerro de San Cristóbal. Es de una sola nave de cuatro tramos y capillas laterales con cabecera recta. La nave está cubierta con bóveda de arista. Es obra de sillería, con portada de arco de medio punto ligeramente decorado e impostas a nivel de arranque de arco, sobre el que hay una hornacina con la imagen de San Cristóbal flanqueada con estípites y remate de arcos. A cada lado de la hornacina destaca una imposta corrida, interrumpida por un óculo. Muestra cornisa quebrada de sillería. Hay una torre adosada a los pies cuyo primer cuerpo es común a la iglesia y el segundo posee el cuerpo de campanas con cuatro ventanas de medio punto; esta torre presenta remate de ladrillo enfoscado en forma de escalera, además su cabecera es elevada y tiene cuerpo octogonal.
Toda la iglesia aparece decorada en su interior con pinturas"






Baselizari buelta eman eta askaltokiak ikusi eta gero, bertze aldetik abiatzen den pistatik herrira jaitsiko gara.



iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina