2019(e)ko abenduaren 30(a), astelehena

Peña Abrigo eta Peña Unzue

Sarrera honetan Iruñatik gertuko txango klasikoa aurkeztuko dut. Hala ere bi mendi tontor bisitatzen dira eta horietariko bat ez da horren ezaguna. Ibilbidea zortzi antzeko itzurakoa da eta apur baten gatik ez da hamar kilometrotara iristen. Gaurkoan Bernabe baseliza, tontor estrategiko batean kokatuta, Peña Abrigo eta Peña Unzue bisitatuko ditudalarik.

Ubilbidearen xehetasunak wikilocen:

Powered by Wikiloc

Txangoko bideoa:


Ibilbidea eta altimetria.

Unzue herrira gerturatuko naiz, bere elizaren aldamenean kotxea utzi eta ibilbideari hasiera emateko.


 Ibilbide mikologikoaren zutoina jarraituko dut, hots, pistatik aurrera jarraitu.
Herritik irten eta segituan pistaren aldamenean dagoen iturri batetara iritsiko naiz. Bertatik Bernabe baseliza eta Peña Abrigo ezkerretara ikusgai izango dira.
 Peña Abrigotik itzultzean puntu honetatik hasiko naiz Peña Unzuerako igoera.

 Apur bat aurrerago ezkerretik pista utziko dugu errekatxora jaisteko eta bertatik Bernabe baselizara joateko.
 Zubitxo bat igaro,
 eta pista batetara iristean, ezker aldetik igotzen segi. Baina metro gutxi batzuren ostean ezkerreko pistara igaro beharko naiz. Zutoinak norantza agerian usten du.

 Pista nagusia, gorago, ezkerretik utzi beharko dugu. Itzulera aldiz zuzenetik egingo dugu.
 Kontuz bertan ez bai dago zutoinik.

Gorago aldiz, pistatik irteteko zutoina topatuko dut.
 Bidean zuhaitzak landatu dituzte.

 Azkenean mendi-lepo batetara iritsi eta bertan zutointxo batek bidegurutzea adierazten du. Ezkerretik Bernabe baseliza eta tontortxora igoko naiz, itzuleran aldiz bertze norantza hartuko dudalarik.
 Bernabe baselizara iritsi aurretik, Tafalla aldeko lurrak ikusgai izango dira.
 Bernabe baseliza, tontor estrategikoan eta ikuspegi ederrekin.

 Peña Unzue, geroago bisitatuko dudan tontorra.

 Peña Abrigo.
Berriz mendi lepora jaitsi eta bidea ezkerretik jarraituz, Peña Abrigoko magaletan barneratuko naiz.
Bertatik Bernabe baseliza eta tontorra ikusgai dira.

Peña Abrigoko tontorrera iritsiko naiz. alde batera horma ederrak eta bertze magalean basoa. Ikuspegiak ere ederrak dira bertatik.

Unzueko haitza
Erreniaga.


Artederreta eta ber hormak.


Mendi-ertza bertze aldera jarraitu beharko da ibilbidea zirkularra egiteko. Tarte batean kate batzuk topatuko ditut, horma txikitxo bat jaisten laguntzeko.



Basotik eta beti mendi-ertzetik jarraituz, momentu batean haitz batetara gerturatu eta eskuin aldera egingo dut, Peña Abrigoko beheko aldetik jarraitzeko.



Artederretako hormetan eskalatzen ari da jendea.
Azkenik haraneko pistara irtengo naiz, eta eskuinetik jarraituko dut.

Pinaditia bukatzean, pista nagusia utzi eta zuzen jarraitu beharko dut. Zelai hau zuzenean gainditu berriz ere zuhaitzak dauden lekuan dagoen pista hartzeko.

Unzueko haitza.
Peña Abrigo azpitik ikusita.
Pistatik metro gutxi batzuk ibili eta gero, eskuinetik desbideratuko naiz, bertze pista batetatik.
Eskuinetik beherantz.
Eta pista honetatik igoerako bidegurutzera iritsi eta bide beretik goizeko iturrira arte.
Iturrian pista utzi eta ezkerretik abiatzen den bidexkatik gorat ekingo dut.

Bidexka honek Unzueko haitzaren azpiko aldera eramango nau.


 Goiko zatian, kate bat dago, azken zatitxoa igotzen laguntzeko.



 Tontorraren azpiko partera eramaten du.

 Ezkerretik igo ordez, eskuinetik, hormaren goiko aldetik gerturatuko naiz gazteluaren aurrietara.



 Gazteluaren inguruko informazioa:
"Aunque apenas quedan “tres piedras en hilera y alguna roca tallada que den testimonio de su ubicación”, tal y como recoge Iñaki Sagredo Garde en su libro Castillos que defendieron el Reino, lo cierto es que el castillo de Guerga, ubicado antaño en la cima de la peña de Unzué, está de actualidad, ya que Orbaibar Bizirik ha colocado un monolito en recuerdo de la antigua fortaleza.
El monolito que ha ubicado en función de la distribución del castillo de Guerga, también conocido como castillo de Unzué.
1277, primera referencia
Las primeras referencias documentales del castillo datan del año 1277, fecha en la que consta García Gil de Yaniz como alcaide, aunque todo apunta a que su origen es mucho más antiguo dada su situación estratégica a la entrada sur de Pamplona.
Una de las personas que más ha investigado sobre el devenir de esta fortaleza ha sido, precisamente, Iñaki Sagredo, quien en su libro Castillos que defendieron el Reino, precisa, entre otras cosas, que “el castillo fue prisión en la Edad Media, testigo de motines de presos, despeñamientos, y ajusticiamientos”.
Asimismo menciona uno de los capítulos más importantes que tuvo lugar en Guerga y que se remonta al año 1335, fecha en la que el preso Miguel de Elgorriaga encabezó, contando eso sí con el respaldo de más compañeros de prisión, un motín que derivó en el asesinato del alcaide Juan de Savaynin. “Una vez sofocado el alboroto, uno de los reos (Elgorriaga) fue arrastrado por las calles y ahorcado públicamente” explica el escritor.
Lo cierto es que aunque poco o nada se sabe sobre la fecha exacta de su destrucción o abandono, sí que figura Juan de Ozta como alcaide en el año 1499, fecha en la que se elaboró la última lista de fortalezas. Por el contrario, cabe destacar que el castillo de Unzué no consta en las listas de destrucción castellanas. Lo que sí parece claro es que “la posterior construcción del castillo de Tiebas, le hizo perder la importancia que había tenido”, deduce Sagredo.
En lo concerniente a su distribución, además de las típicas defensas (cerco amurallado y andamios para saeteras) la fortaleza constaba de una torre de homenaje de planta cuadrada, que tenía tejado de lajas y que derribó el viento en alguna ocasión, aljibe, capilla, bodega, establo y cocina."






 Jaitsiera tontorretik zuzenean egingo dut, tximinia batetatik.

 Behean eskuin aldera jarraitu bidexka jarraituz.
Haitzari itxulia ematen hastean, bertze bidegurutze bat topatuko dut. Oraingoan eskuin aldeko bidea jarraitu Unzuera jaisteko.



 Bideak pista batetara aterako nau, herritik gertu.


 Herrira iritsi eta eliza alderako norantza jarraitu.


 Iglesia de San Millán
Situada en la parte alta del pueblo, al pié de la muy conocida Peña de Unzué y las faldas de la Sierra de Alaiz.
Construcción románica tardía de finales del siglo XII con importantes ampliaciones y remodelaciones llevadas a cabo en el siglo XVI, afectando principalmente a la cubierta, crucero y cabecera.
Presenta planta de amplia nave única de dos tramos - de época medieval - a la que se añade en el siglo XVI el crucero y una cabecera poligonal, convirtiéndose así en una iglesia de planta de cruz latina. Tanto la nave como la capilla mayor y las capillas del crucero se cubren con bóvedas de terceletes. Los nervios son recogidos en ménsulas cilíndricas con decoración plateresca donde alternan las bolas de época Reyes Católicos, los motivos geométricos y algunas cabezas. Un coro moderno se levanta a los pies de la nave, quedando la sacristía barroca adosada a la cabecera por el lado del Evangelio y cubierta por bóveda de aristas.
Al exterior, muros de sillería con contrafuertes angulares en el crucero, que corresponden a la obra del siglo XVI, y otro soportando la torre medieval. Se conserva de la iglesia medieval primitiva del siglo XII una portada románica tardía formada por un arco con baquetón levemente apuntado y cuatro arquivoltas de medio punto con fuertes baquetones que apoyan en tres columnas por cada lado. Ante la entrada se extiende un pórtico barroco de doble arcada de medio punto que apoya en pilares, de mediados del siglo XVIII. La torre se alza sobre el tramo del coro y presenta la característica tipología de las torres medievales. El cuerpo de campanas fue realizado en 1651, según modelos medievales.
Preside el presbiterio un retablo mayor dedicado a San Millán, barroco, contratado en 1685. Sus imágenes, de poca calidad, se introducen en hornacinas, ocupando las del primer nivel San José, San Millán y San Sebastián, y en las del segundo San Pedro y San Pablo entre el Calvario. Una abundante decoración vegetal cubre en gran parte la mazonería del retablo."




Honela bideari amaiera emanik.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina